french german english russian  
Биография художникаХудожественные галереиХудожественная продукцияПечатные копии картинБаннеры партнёровСсылки партнёровСсылки музеевСсылки художниковКонтактная информацияМузеи Рыбинска .french ,german english .russian

 

Герб города Рыбинска
Из новгородских летописей.
Музеи Рыбинска

Содержание:
1. Великий Новгород
2. Статья "Забытый город"
3. Художественная галерея
    "Великий Новгород"

4. Дворянские роды
    Великого Новгорода 1
, 2
5. Выдающиеся князья
    Великого Новгорода 1
, 2
6. Руница и кириллица в
    письменности Новгорода

7. Находки археологических
    экспедиций

8. Новгородцы в битвах
    и походах

9. Деньги Великого
    Новгорода

10. Свято-русские веды.
      Книга Коляды

11. Велесова Книга
12. Гиперборея
13. Символика Великого
      Новгорода

14. Сказание о Словене и
      Русе и городе Словенске

15. Из новгородских
      летописей

16. Гербы земель Великого
      Новгорода

17. Начало Руси по
      Иоакимовской летописи

18. Список деревень
Ярославской губернии 1856г.

19. Арабские летописцы о
      Новгородской Руси

20. О Моске и Московии
21. Археология верхней
     Волги

22. Фатьяновская культура
23. Из скандинавских      летописей о Руси
24. Генеалогия дворянства
     Ярославской губернии

25. История российская -     Татищев
26. История Рыбинска,
Холопьего городка, Мологи

27. Описание иностранных
     летописцев о Руси

28. О древнерусской
      одежде


Контакты:
boris_shestakov@mail.ru
moschckin.igor@yandex.ru

1071 г. В се же время нриключися приити от Святослава Яневи, сыну Вышатину, /л.91об./ сбирати данЂ. ПовЂдаша же ему бЂлозерци, яко «суть у нас два кудесника и избиша многыя жены по Волзи, по ШекъшнЂ и нонЂ приидоста сЂмо в нашю землю». Янь же, испытавъ, чья еста смерда, и увЂдавши ясно, яко суть князя Святослава, и сице пославши к ним, и рече иже суть около двою кудесникъ «выдаите ми волхва та сЂмо, яко тЂи суть смердЂ моего князя». н же рече имъ: «лжют вамъ бозЂ». Они же ркоста: «намъ пред Святославомъ стати, а ты намъ не можеши створити ничтоже». Янь же повелЂ бити ихъ и поторгать брадЂ ею… И рече има Янь: «то ти право повЂдають». Она же рекоста: «аще наю пустиши, много ти добра будеть; аще ли /л.93./ нас не пустиши, многу печаль приимеши и зло». Он же рече: «аще вас пущу, то зло ми будет от бога; аще ли вас погублю, то мьзда ми от бога будет» И абие повелЂ Янь вложити рубля въ уста има и привязати ихъ къ упругомъ, и пусти пред собою в лодьи, а самъ по них поиде; и ста на усть Шекъсны. И рече Янь къ повозникомъ: «чи кому васъ кто родинъ убиенъ от сею». Они же глаголаша: «мнЂ мати, другому сестра». Он же рече: «мьстите своих». Они же поимше, убиша я и повЂсиша их на дубЂ; отместие приимше от бога по правдЂ. А Яне†идущи къ домо†своему, и въ другую нощь медвидь възлЂзъ, угрызъ, снЂсть их.

1135 г. -«УСТАВНАЯ ГРАМОТА НОВГОРОДСКОГО КНЯЗЯ ВСЕВОЛОДА МСТИСЛАВИЧА ЦЕРКВИ СВ. ИОАННА ПРЕДТЕЧИ НА ОПОКАХ. Се азъ князь великии Гаврилъ, нареченыи Всеволодъ, самодръжець Мьстиславичь внукъ Володимиръ, владычествующю ми всею Рускою землею и всею областью Новгороцкою, божиимъ благоволением поставилъ есми церковъ святыи великыи Иванъ…»

Комментарий наш: На основании данного документа вывод напрашивается сам – Столицей русского государства являлся Великий Новгород на Волге и правили государством Новгородские князья. Но по истории Карамзина «Истории государства Российского» в 1136 г выходит противоречие и указывается, что Новгород откололся от Киевской Руси на основании этих дат:

1148 г. Тои же зимЂ приде Изяслав Новугороду, сынъ Мьстиславль, ис Кыева, иде на Гюргя Ростову съ новгородьци; и мъного воеваша людье Гюргево, и по ВолзЂ възяша 6 городъкъ, оли до Ярославля попустиша, а головъ възяшя 7000, и воротишася роспутия дЂля.1366г. Ђздиша 19 из Новаграда 20 люди молодыи на Волгу А 21 без новгородьчкого 22 слова, а воеводою Есифъ 23 ВалъфромЂевич 24, Василии 25 Федорович, Олександръ 26 Обакунович 27; того же лЂта приихаша 28 вси здрави в Новъгород. И за то князь великыи 29 Дмитрии 30 Иванович розгнЂвася 31 и розверже 32 миръ с новгородци 33, а ркя 34 тако: «за что есте Б ходилЂ 35 на Волгу 36 и гости моего пограбисте много».

Въ лЂто 6677 [1169]. Иде Даньслав Лазутиниць за Волокъ даньникомь съ дружиною; и присла АндрЂи пълкъ свои на нь, и бишася с ними, и бЂше новгородьць 400, а суждальць 7000; и пособи богъ новгородцемъ, и паде ихъ 300 и 1000, а новгородьць 15 муж; и отступиша новгородьци, и опять воротивъшеся, възяшя всю дань, а на суждальскы/л.36об./хъ смьрдЂхъ другую, и придоша сторови вси. Въ то же лЂто, на зиму, придоша подъ Новъгородъ суждальци съ Андреевицемь, Романъ и Мьстислав съ смольняны и съ торопьцяны, муромьци и рязаньци съ двема князьма, полоцьскыи князь съ полоцяны, и вся земля просто Русьская. Новгородьци же сташа твьрдо о князи РоманЂ о Мьстиславлици, о Изяславли вънуце, и о посадницЂ о ЯкунЂ, и устроиша острогъ около города. И приступиша къ граду въ недЂлю на съборъ, и съездишася по 3 дни въ четвьртыи же день въ среду приступиша силою и биша/л.37./ся всь день и къ вечеру побЂди я князь Романъ съ новгородьци, силою крестьною и святою богородицею и молитвами благовЂрнаго владыкы Илие, мЂсяця феураря въ 25, на святого епископа Тарасия, овы исЂкоша, а другыя измаша, а прокъ ихъ злЂ отбЂгоша, и купляху суждальць по 2 ногатЂ.

В лЂто 6732 [1224]. Торжьку; и пакы прииде к нему отець его Юрьи с полкы и брат его Ярославъ и Василко Костянтиновиць с ростовци, Михаилъ с черниговци. И послаша новгородци къ Юрью на Торжокъ два мужа: «княже, пусти к намъ дЂтя, а самъ поиди с Торжьку». Юрьи рече посломъ: «выдаите ми Якима Иванковича, Микифора Тудоровица. Иоанка Тимощиница, Сдилу Савиница, Вячка, Иваца, Рядка; не выдадите ли, тоже пакы поилъ есмь конь ТфЂрью, а еще к тому хощу Волховомъ напоити».

В лЂто 6739 [1231]. ЗагорЂся от МатфЂева двора от Вышсковица, и погорЂ весь конець Славеньскои даждь и до конець Холма, мимо святого Илью; нь ублюде богъ святых церквии; нь тольми бяше лют пожаръ, яко по водЂ /л.155./ огнь хожаше, горя, и хожаше чресъ Волхово, всЂмъ людемъ зрящим, и людии нЂколико истопи на ВолховЂ. Того же лЂта откры богъ милосердие свое на нас грЂшных, и сътвори милость свою въскорЂ: прибЂгоша НЂмци изъ заморья съ житомъ и с мукою, и створиша много добра; а уже бяше при конци град сеи. Того же лЂта ходи Ярославъ на Черниговъ ратью и на волость Черниговьскую с новгородци и съ всею властью своею, на князя Михаила, и пожже Шернескъ; и стоявъ под Мосаискомъ, въспятися назадъ, истрати обилья много.

В лЂто 6744 [1236]. Поиде князь Ярославъ из Новаграда къ Киеву на столъ, понявши съ собою новгородцовъ болших муж: Судимира въ СлавнЂ, Якима Влунковица, Костя Вячеслалича, а новоторжець 100 муж; а в НовЂградЂ посади сына своего Александра; и, пришедши, сЂде в Кие†на столЂ; и державъ новгородцовъ и новоторжанъ одину недЂлю и, одаривъ, отпусти прочь; и приидоша вси здрави. Того же лЂта при/л.158об./шедше безбожныи Татарове, плениша всю землю Болгарьскую и град их Великыи взяша, исЂкоша вся и жены и дЂти.

В лЂто 6748 [1240]. И събра вои множество, силу велику зЂло, СвЂя съ княземъ и с пискупы своими, и МурманЂ, и Сумь, и Емъ, и тако наполни корабля многы полковъ своих, и подвижеся в силЂ велицЂ, пыхая духомъ ратнымъ, и прииде в рику Неву и ста усть Ижеры, шатаяся безумиемъ своимъ, хотяше въсприяти Ладогу, такоже и Новъград и всю область Новгородчкую. И пакы посла послове с великою гордостию къ князю Александру Ярославличю в великыи Новъград, а ркя тако: «аще можеши противитися мнЂ, королевЂ, то се уже есмь здЂ и плЂню землю твою». Князю же Александру слышавши словеса их, разгорЂся сердцемь, и вниде въ церковь святыя СофЂя и паде на колЂну пред олтаремъ, нача молитися съ слезами: «боже хвалныи и праведныи, боже великыи и крЂпкыи, боже превЂчныи, створивыи небо и землю, и постави предЂлы языкомъ и повелЂ жити, не преступая в чюжюю часть».

1253г. О битве Александра Невского с Немцами: ( И поидоша новгородци полкомъ к нимъ из Новаграда, /л.174об./ и они побЂгоша прочь; и пришедше новгородци в Новъград). Воеваша Литва волость Новгородчкую, и поидоша с полономъ; и угониша их новгородци съ княземъ с Васильемь у Торопчя; и тако мьсти их кровъ крестияньская, и побЂдиша я, и полонъ отъимаша и приидоша в Новъград вси здрави. В то же лЂто приидоша НЂмцЂ под Пьсковъ и пожгоша посадъ, нь самых многых пьсковици биша. И поидоша новгородци полкомъ к нимъ из Новаграда, /л.174об./ и они побЂгоша прочь; и пришедше новгородци в Новъград, и покрутившеся идоша за Нарову, и створиша волость их пусту; и Корила такоже много зла створиша волости ихъ. Того же лЂта идоша со пьсковици воеватъ ихъ, и они поставиша противу их полкъ, и побЂдиша их новгородци съ плесковици силою креста честнаго: понеже бо сами на себе почаша оканнии преступници правдЂ; и прислаша въ Пьсковъ и в Новъгород, хотяще мира на всеи волЂ новгородчкои и на пьсковьскои; и тако умиришася

В лЂто 6764 [1256]. Приидоша СвЂя и Емь и Сумъ и Дидманъ со своею волостью и множество рати и начаша чинити город на НаровЂ. Тогда не бяше князя в НовЂгородЂ, и послаша новгородци в Низъ ко князю по полкы, а сами розослаша по своеи волости, такоже копяще полкы. Они же, оканнии, услышавше, побЂгоша за море. В то же лЂто, на зиму, прииха князь Александръ, и митрополит с нимъ; и поиде Александръ на путь, и митрополит с нимъ; и новгородци не вЂдяху, гдЂ князь идет; друзии творяхуть, яко идет на Чюдь. И дошед Копорьи, по/л.176./иде Александръ на Ђмь, а митрополит поиде в Новъгород, а инии мнози новгородци въспятишася от Копорьи. И поиде князь съ своими полкы и с новгородци; и бысть золъ путь, якоже не видаша ни дни. ни нощи; и многымъ шестьникомъ бысть пагуба, а новгородцовъ богъ соблюде. И пришед на землю Ђмъскую, овыхъ избиша, а другых изима силою честнаго креста и святыя СофЂя; приидоша новгородци съ княземь Александромъ вси здрави. Тогда же поиде князь на Низъ, поим послы новгородчкыя Елеуферья и Михаила Пинещиница, а сына своего Василья посади на столЂ.

В лЂто 6837 [1329]. Прииде в Новъгород на столъ князь великыи Иванъ Данилович, внукъ Александровъ, мЂсяца марта въ 26, на зборъ архангла Гаврила; бяху же с ними тфЂрьскыи князи Костянтинъ и Василии, и Александръ Суздалскыи, и иных много рускых князеи. Того же лЂта прииха в Новъград митрополит, родомъ Гричинъ, именемъ Феогнастъ, и прокля /л.201./ плескович. Того же лЂта убиша въ Юрье†новгорочкого посла мужа честна Ивана Сыпа. Того же лЂта поиде князь Иванъ со всЂми князьми и с новгородци на Плесковъ ратью; и увЂдавше плесковици, выпровадиша от себе князя Александра, а ко князю Ивану и къ новгородцамъ прислаша послы с поклоном въ Опоку, и доконцаша миръ. Тои же зимы избиша новгородцовъ, которыи были пошли на Югру. Того же лЂта безъ князя и безъ новгородцовъ загорЂся ОндрЂшковъ дворъ въ Плотниках, и погорЂ и до Федора святого, и потомъ на тои же недЂли погорЂ Ильина улица мало не вся и Лубяница, и церкви святого Спаса и святого Лукы.

1366 г. Ђздиша из Новаграда люди молодыи на Волгу без новгородьчкого слова, а воеводою Есифъ ВалъфромЂевич, Василии Федорович, Олександръ Обакунович; того же лЂта приихаша вси здрави в Новъгород. И за то князь великыи Дмитрии Иванович розгнЂвася и розверже миръ с новгородци, а ркя тако: «за что есте ходилЂ на Волгу и гости моего пограбисте много».

1386 г. ПогорЂ город ОрЂховыи, а в НовЂгородЂ погорЂ конець МикитинЂ улици. Того же лЂта свершиша церковь камену святого Климеита на Иворо†улицЂ. Того же лЂта убиша Литва князя Святослава /л.229./ Смоленьскаго. Тои же зимы приходи князь великыи Дмитрии ратью к Новугороду с братом своимъ съ княземъ Володимеромъ, держа гнЂвъ про волжанъ на Новъгород, и стоя въ Ямнех. И Ђзди владыка АлексЂи и доконца миръ на всеи старинЂ; а за винныи люди, за волжанъ, взя князь великыи у Новаграда 8000 рублев. Тои же зимы Ђздиша за Волокъ Федоръ посадникъ ТимофЂевич, ТимофЂи Юрьевич, а с ними боярьскии дЂти, брати 5000 рублевъ, что возложилъ Новъгород на Заволочкую землю, занеже заволочанЂ былЂ же на ВолгЂ.

1391 г. Тои же зимы прииде митрополитъ Киприянъ въ Новъгородъ, и владыка Иоаннъ со игумены и съ попове ср?те со кресты у святаго Спаса на Ильин? улиц?. И пребысть въ Великомъ Нов?град? 2 нед?ли и много глаголавше Новугороду, чтобы грамота подрати, что Новгородъ покончаше, яко не зваться къ митрополиту на Москву. И новогородцы слова его не прияша, а грамотъ не подраша. И митрополитъ 1 поиде изъ Новагорода, а на новгородцевъ великое нелюбие дер

В лЂто 6901 [1393]. Взяша розмирье князь великыи Василии Дмитриевич с великымъ Новымградом про грамоту, что записалъ великыи Новъград грамоту к митрополиту не зватися на Москву, а повЂстуя тако: «чтобы есте к митрополиту грамоту отослалЂ; а что есте цЂловалЂ, а тъ грЂх с васъ митрополит сънимаеть». И великыи Новъгород того не похотЂлъ; и князь великыи взя у Новагорода пригород Торжокъ с волостьми, и Волокъ Ламьскыи, и Вологду, и волостии много повоева; а новгородци взяша у князя великаго Устьюгъ город, Устижно, и много волостии поимаша; и в то время с обЂ сторонЂ кровопролитья много учинилося. И новгородци, не хотя видити болшаго кровопролитья въ крестиянЂхъ, послаша послы к великому князю с челобитьемь о старинЂ, а к ми/л.233./трополиту послаша грамоту человальную; и митрополит словом повЂстоваше: «язъ у васъ грамоту цЂловальную емлю, а грЂх с васъ снимаю, а вас благословляю»; а князь великыи новогородчкое челобитье приялъ и взя миръ по старинЂ. Поставиша церковь святую Богородицю на Лисицьи горкЂ камену . СЂде на княженьи в Лит†князь Витовтъ Кестутьевич, и новгородци взяша с нимъ миръ но старинЂ. Прииха князь Костянтинъ Бђлозерьскыи в Новъгород, и прияша его.

Въ лЂто 6950 [1442]. Князь великии московскии Василии Васильевичь возверже нелюбовь на Великии Новъгородъ, присла грамоту вскладную и повоева волости новогородскихъ много. Новогородцы же послаша архиепископа Еуфимия и съ нимъ бояръ и житыхъ людеи, и наЂхаша его въ ДеревЂхъ у города у ДЂмона, и докончаша съ ними миръ по старинЂ, и даша ему 50000 рублевъ, а псковичи пособляху князю великому Василию, много земли новогородския повоеваша и пакости сотвориша не мало. Въ то же время воеводы новогородскии съ заволочаны по князя великаго земли воеваша много противу того, что князь воевалъ новогородския.

Въ лЂто 6951 [1443] Того же лЂта постави боголюбивыи архиепископъ новогородскии владыка Еуфимии святаго Спаса Преображения въ РусЂ, на старои основЂ, а быша пособницы новогородцы и рушане; и совершена бысть семтеврия мЂсяца въ 13-и день. Въ тои же день приЂха изъ Новагорода архиепископъ, и облечеся во вся священныя одежды, и съ нимъ соборъ св. Софии, и повелЂ рускимъ игуменомъ и попомъ съ собою службу служити, и свяща ю самъ на праздникъ Воздвижения честнаго креста, и добрЂ ю украси, и иконы на златЂ добрымъ писаниемъ устрои, и ины потребныя мЂста добрЂ соверши, яко же подобаетъ церкви на красоту, и церковныя служебныя сосуды сребряны сотвори, и иныя сосуды сребряны устрои на потребу монастыря.

М. Н. ТИХОМИРОВ«СПИСОК РУССКИХ ГОРОДОВ ДАЛЬНИХ И БЛИЖНИХ»
А се Залескии:Мещерьское камена могыла на Дъсне. Муром на Оце. Стародуб Вочьскыи. Другыи Стародуб на Клязме. Ярополчь. Гороховець. Бережечь. Новгород Нижний. Куръмышь на Суре. Вятка. Городець. Юрьевеч. Унжа. Плесо. Кострома. Устьюг. Вологда. На Белеозере два городка. На Молозе Городець. Ярославль. Ростов. Юрьев Польскыи. Мстиславль. Суждаль. Шумьскыи. Несвежьскыи. Боголюбов. Володимерь. Клещин. Переяславль. Дмитров. Москва камен. Можаеск. Звенигород. Волок Ламьскыи. Руза. Коломно на Оце. Романов. Серпохов. Новыи городок. Лужа. Боровеск. Болонеск. Одоев. Любутеск. Новосиль. Куреск. Верея на Поротве. Новгородок. Галичь. Кличень. Ржова Новгородский Бежицкыи Верх., Новгород Великий, детинец камен. А болшии деревян. А святаа Софиа о шести версех. А озеро Илмерь. Река Волхов. Ладога камен. Орешек. Корельскыи. Тиверьскии. За Волоком. На Колмогорах. В Емце на Ваге. Орлечь. Торжок. Демяна. Молвотице Борезовечь. Стержь. Морева. Велиль. Лукы. Руса. Кур на Ловоти. Копорья камен. Яма камен на Луге. А на Шолоне Порхов камен. Опока. Высокое. Вышегород. Кошкин. Псков камен о четырех стен. Изборьско камен. Остров камен. Воронач. Велье. Котелно. Коложе. Врево. Дубков. Черниця.

В комментариях о новгородских летописях указано:
Cообщение Новгородской первой летописи младшего извода под 1180/1181 годом: «Иде князь Святослав Всеволодич … и положиша всю Волгу пусту и городы и все пожгоша». В данном сообщении совершенно понятно, что под Волгой имеется ввиду не река и не город, а земли по реке Волге. Плодотворным, на мой взгляд, является мнение академика Лихачева. Он писал: «Определение страны по протекающей в ней реке чрезвычайно характерно для летописного изложения; ср. о Ярополке: “Он же сяде Торжку поча воевати Волгу”, или “том же лете ходи Вячеслав на Дунай” и т.п. Выражения “ходить на Волгу, на Оку”, “повоевать Сулу” и т.д. – постоянны в летописи. Те же определения страны по реке встречаем и в “Слове о полку Игореве”».

В отрывке указываются два городка на Белом озере. Одним из них является город Белоозеро, другим надо признать городок Усть-Шехонский («Усть Шоксны») при выходе Шексны из Белого озера, часто упоминаемый в духовных и договорных грамотах московских князей одновременно с Белоозером 210). В XIX в. здесь находился Крохинский посад, а ранее Усть-Шехонский монастырь, по преданию построенный в XIII в. 211).

Холопьим городком на Мологе - Упомянутый в Списке «на Молозе городец», повидимому, должен быть отождествлен с Холопьим городком на Мологе. Н. М. Карамзин указывал урочище Старое Холопье в имении Мусина-Пушкина на Мологе 3. Поблизости от бывшего села Борисоглебского на реке Мологе находился Старохолопский перекат 4, где и надо предполагать местоположение городка. В атласе Замысловского и на карте Любавского без объяснения и, повидимому, неправильно, Холопий городок показан при впадении реки Мологи в Волгу, где позже находился город Молога. Но в духовной Ивана III читаем: «и что есми свел торг с Холопья городка на Мологу, и тот торг торгуют на Молозе, съезжаяся, как было при мне» 5. Местность прежнего Холопьего городка в настоящее время затоплена Рыбинским морем. Свое повествование посол Гербенштейн ( 1550г). строит не на летописях, умалчивающих об этих событиях, а на сообщении Геродота, передававшего подобную историю о скифах (Геродот. История в девяти книгах. — Л., 1972. — С. 187). В рассказе Г. отразилась и русская легенда о битве скифов с их рабами на месте Холопьего городка, переданная В. Н. Татищевым и П. Рычковым. Пространный вариант этой легенды применительно к новгородцам и “весянам” записал в 1699 г. дьякон моложского Архангельского монастыря Т. А. Каменович-Рвовский. В нем сообщалось, что “старые новгородские холопы” бежали из Новгорода незадолго до принятия христианства и поселились на Мологе.

Не оставил без внимания предание о холопьей войне иеродиакон Мологского Афанасьевского монастыря Тимофей Каменевич-Рвовский. В его изложении 1699 года новгородские холопы - это воины Славена и Руса. Воины жили мирно до IX века, но перед принятием христианства в Новгороде обострилась экономическая обстановка и господа перестали выдавать "иалафу" (паек воинам, перевод с арабского), и воины восстали.

До именитого историка Н.М.Карамзина не дошли летописи, которые довелось читать В.Н. Татищеву, тем не менее, он считал своим долгом рассказать версию Герберштейна и упомянуть указанные географические данные: "…правда и то, что на берегу Мологи в 60-ти верстах от устья сей реки был в XIV, XV, XVI веке Холопий Городок, известный по его славным ярморкам, правда, что сие место доныне именуется Старым Холопьем и находится в дачах графа Мусина-Пушкина.

Прежде избрания и приходу Рурикова обитали в пределах российских славенские народы. Во-первых, новогородцы славянами по отменности именовались и город исстари слыл Славенск. Потом поляне около Киева, северяне, кривичи - где Смоленск, древляне между реками Днепром и Припятью, полочане на Южной Двине, у реки Полоты, дреговичи, бужане; чудские поколения, ливь, сумь, ямь, весь, мурома, меря: то есть ливонцы, финны, ижоры, белозерская, муромская и ростовская чудь.

Михаило Ломоносов. Краткой Россiйскoй лътописецъ съ родословiемъ.

amazing counters
Office Depot Coupons
Рэйтинг@Mail.ru